آیلاوب ، یاری گر کسب و کار شما

تماس : 04137738376

شبکه های اجتماعی :

انتخاب بهترین گزینه از دو راهی وب سایت یا شبکه اجتماعی!

قطعا برای همه ی شما سوال شده است که چرا من نیاز به یک وب سایت دارم، در حالی که به راحتی می توانم از شبکه های اجتماعی برای گسترش کسب و کار های خود استفاده کنم؟ تیم آیلا وب در مواجه با طیف زیادی از مشتری های طراحی وب سایت با این سوال روبه رو می شود. در این مقاله قصد داریم نحوه ی برخورد با  این چالش را برای شما تبیین کنیم. با ما همراه باشید….

اولین چالش ذهنی همه ی مشتری های ما هزینه ی ساخت و نگهداری یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی می باشد. هزینه هایی از قبیل هاست، دامنه، طراحی و پشتیبانی فنی همیشه در طراحی وب سایت مهم بوده اند. ولی در مقابل می توان در کمتر از چند دقیقه و به صورت رایگان صفحه ای در شبکه های اجتماعی از قبیل تلگرام ، اینستاگرام، فیس بوک و … به وجود آورد.

 

وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی؟ مزیت های شبکه ی اجتماعی برای کسب و کار ها

علاوه بر اینکه می توانید رایگان در شبکه های اجتماعی اکانت بسازید، قادر خواهید بود با میلیون ها نفر از کاربران این شبکه  اجتماعی نیز ارتباط برقرار کنید، این ویژگی واقعا حیرت آور است. در واقع این ویژگی به شما قدرت ارتباط با مشتریان بالقوه ی خود را می دهد تا در کمترین زمان ممکن به لینک سازی بپردازید و محصول یا خدمت خود را ارائه کنید.

در ادامه ی مقاله با تعداد زیادی از مزیت های مهم شبکه های اجتماعی آشنا خواهیم شد:

 

به دانش فنی برای راه اندازی نیازمند نیستید.

تعداد زیادی از شبکه های اجتماعی با چند فرم ساده به شما این امکان را میدهند تا با گذراندن مراحل ساده ای، صفحه ی مخصوص کسب و کارهای خود را ایجاد کرده و شروع به تبلیغ و بازرایابی بکنید. پس در عمل دانش فنی خاصی نیاز ندارند و شاید این عامل کاربر پسندی این نوع شبکه های اجتماعی را سبب شده است.

وقتی شما می خواهید محصول یا خدمت خود را در شبکه های اجتماعی ارائه کنید، نیاز ندارید تا کد نویسی بر روی اکانت شما صورت گیرد و تنها با پر کردن فرم های به خصوص و آپلود چندین تصویر شروع به استفاده می کنید.

شبکه های اجتماعی برای موتور جستجو بهینه شده اند.

چون که صفحات و کاربرهای زیادی از این شبکه های اجتماعی استفاده می کنند ، به صورت پیش فرض برای گوگل شناخته شده اند و زمانی که شما در این شبکه های اجتماعی شروع به فعالیت می کنید، بسیار سریع تر در گوگل دیده می شوید.  پس به راحتی زمانی که کاربرهای شما در گوگل به دنبال خدمت یا محصول شما می گردند، گوگل از این شبکه های اجتماعی استفاده کرده و خواسته ی کاربر را اجابت می کند.

ابزارهای متنوع بازاریابی و یکپارچه‌سازی

معمولا شبکه های اجتماعی قدرتمند دنیا از قبیل فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و … امکانات متعددی برای یکپارچه سازی با سرویس های دیگر مارکتینگ دنیا ارائه میدهند تا شما به راحتی به گسترش کسب و کار خود بپردازید.

ابزارهایی از قبیل آمار بازدید کنندگان، نوع رفتار مراجعه کننده و چندین مورد دیگر را می توانید از شبکه های اجتماعی انتظار داشت. این ابزار و آمارها در ترسیم اهداف کسب و کارها بسیار مفید هستند و در واقع می توانید نرخ فروش خدمات و کالاهای خود را به صورت نجومی افزایش دهید.

 

انتخاب بهترین گزینه از دو راهی وب سایت یا شبکه اجتماعی!؟

شما برای حضور در دنیای مجازی و آنلاین بایستی بر تمام جوانب کسب و کار خود مسلط باشید.

در ابتدای انتخاب از بین این دو راهی نیاز است به این سوال جواب دهید؛ به عنوان مدیر یک کسب و کار ترجیح می دهید کدامیک از پلن های زیر را انتخاب کنید؟

  1. همه ی کسب و کار خود را بر روی فروشگاه و بستر یک شخص ثالث به وجود آورید؟
  2. یا اینکه فضای اختصاصی برای شروع کسب و کار خود بنا نهید؟

زمانی که گزینه ی نخست را برای شروع انتخاب کنید، همیشه تحت تاثیر کنش ها و واکنش های طرف مقابل خواهید بود. اگر شبکه ی اجتماعی که شما انتخاب کردید دیگر نخواهد به کسب و کار خود ادامه دهد، شما نیز متضرر خواهید شد و قادر نیستید تا اعتراضی کنید. در این صورت شما مجبور به کوچ به سایر شبکه های اجتماعی هستید تا کسب و کار شما پابرجا بماند. و اینکه اگر به فرض مثال شبکه ی اجتماعی ای که شما در آن هستید روزی نخواهد کسب و کار خود را باز بکند، شما هم مجبورید آن روز را تعطیل کرده و کسب و کار خود را بخوابانید.

اما اگر چنانچه گزینه ی دوم را برای کسب و کار خود برگزینید، شما تسلط کاملی بر روی اهداف خود دارید و در هر زمان می توانید آن را گسترش دهید و بر اساس نیازهای خود و مشتری های محصولات قدم بردارید. دیگر نیاز نیست همیشه نگران کسب و کار خود باشید، چون که به صورت مستقل عمل می نمایید.

 

مثال هایی درباره وابستگی کسب و کار به شبکه های اجتماعی

زمانی که شما همه ی کسب و کار خود را بر روی شبکه ی اجتماعی بنا نهید، در واقع همه ی اهداف خود را به تصمیم های مدیر این وب سایت ها گره زدید. هر زمانی که آنها بر روی وب سرویس خود تغییراتی ایجاد کنند، شما نیز ضرر خواهید کرد و این امر غیر قابل اجتناب می باشد.

مثال دقیق این چالش زمانی به حقیقت پیوست که مدیران فیسبوک تصمیم گرفتند الگوریتم های خود را تغییر دهند، این تغییرات واقعا ضررهای فراوانی به کسب و کارهای جاری در فیسبوک زد و در حالت کلی همه ی این کسب و کارها ضرر دیدند. ولی اگر چنانچه کسب و کارها همه چیز خود را بر روی فقط شبکه ی اجتماعی بنا نگذاشته بودند. این ضررها قطعا نبود و شاید موجب میشد مشتری ها از طریق گوگل به وب سایت این کسب و کار ها مراجعه کرده و نرخ فروش این کسب کار ها نیز افزایش یابد.

این مشکل در فیسبوک منجر شد رتبه های زیادی در فیسبوک جا به جا شود و هیچ راهی برای بازگشت به حالت اولیه وجود نداشت. کاربرهای این شبکه های اجتماعی مجبور شدند با قوانین جدید سازگار شوند و دوباره راه رفته رو از اول طی کنند.

این مساله می تواند برای شبکه های اجتماعی دیگر اتفاق بیفتد. برای مثال فرض کنید روزی یوتیوب در نظر بگیرد، برای نگهداری از فایل های شما مبلغی بگیرد یا اینکه توییتر یا اینستاگرام برای دسترسی به همه ی امکانات خود بگوید باید هزینه پرداخت کنید. و اگر هزینه ای پرداخت نکنید دیگر قادر به استفاده از شبکه های اجتماعی نخواهید بود. یا اینکه مساله ای که الان مطرح هستش، بحث فیلترینگ شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام و .. می باشد. و البته صدها احتمال دیگر که می تواند اتفاق بیفتد.

در یک کلام و به صورت خلاصه می توان گفت که شما بر روی شبکه های اجتماعی هیچ نوع تسلطی نخواهید داشت.

وب سایت را برای کسب و کار خود باید به عنوان قطب فعالیت انتخاب کنید و از شبکه های اجتماعی تنها برای تبلیغ و بازاریابی استفاده کنید.

اگر چنانچه شما از وب سایت برای گسترش کسب و کار خود استفاده می کنید باید به شما تبریک گفت چون هسته ی درستی برای گسترش در نظر گرفته اید.

شما می توانید از دو ابزار شبکه اجتماعی و وب سایت در کنار هم استفاده کنید و این دو را به عنوان مکمل همدیگر استفاده کنید. وقتی که شما وب سایت را قطب فعالیت خود انتخاب کردید حال می توانید از شبکه های اجتماعی برای تبلیغ کالاها یا خدمات کسب و کار خود استفاده کنید. در واقع چرا نباید از این ویژگی برای بهبود فضای کسب و کار خود استفاده کنیم؟

وقتی از استراتژی مکمل برای کسب و کار استفاده می کنید. در واقع از شبکه های اجتماعی فقط به عنوان ابزاری برای بازرایابی استفاده می کنید و اگر زمانی این ابزار از دسترس شما خارج شود، در حقیقت شما یک فرصت بازاریابی را از دست داده اید نه اینکه تمام کسب و کار شما به فنا رفته باشد. در این حالت می توانید از سرویس های دیگر استفاده کنید و در واقع هیچ ضرری شما را تهدید نخواهد کرد.

در انتخاب شبکه های اجتماعی و وب سایت برای کسب و کار بایستی استراتژی مکمل را انتخاب کنیم.

از شبکه های اجتماعی در بهترین حالت استفاده کنید و بازدید کنندگان وب سایت خود را افزایش دهید، این افزایش ترافیک در واقع مشتریان شما را نیز افزایش خواهد داد. از مشتری های خود شماره تماس و ایمیل بگیرید و در همه جا با آنها در ارتباط باشید.

در اخر مقاله باید بگوییم که تنها در سرزمینی سرمایه بگذارید که متعلق به شماست تا با تصمیمات سایرین دچار ضرر و زیان نشوید. روزی قوانین همه ی شبکه های اجتماعی عوض خواهد شد، این در حالی است که قوانین وب سایت خود را تنها شما می توانید عوض کنید. ولی درکنار این بحث ما به مشتری های خود همیشه توصیه می کنیم که از شبکه های اجتماعی صرفا به عنوان ابزاری برای تبلیغ، بهترین استفاده را ببرند.

 

آیلاوب

آیلاوب

آیلاوب در زمینه طراحی و توسعه نرم افزار دارای تجربه ی 10 ساله می باشد. رصد هر لحظه ی بازار و نیاز های کسب و کار های موجود، باعث پیشرفت آیلاوب و مشتری های آن شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای درخواست مشاوره یا سفارش طراحی وب سایت، می توانید از طریق فرم زیر اقدام نمایید.

بعد از اینکه فرم پر کردید، کارشناسان آیلاوب در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت. ما هیچ کمکی از علاقمندان دریغ نخواهیم کرد.